Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Prasówki

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica? Żelazo jest czynnikiem, jaki w organizmie płaci za procesy krwiotwórcze i transport czerwonych krwinek, wspiera także układ nerwowy. Dbamy o jego ofertę w zbilansowanej diecie, nie zastanawiamy się jednak nad rodzajem żelaza, które jemy. Ujawnia się, że żelazo hemowe i niehemowe, czyli metody tego tematu, dzielą się między sobą, a brak równowagi pomiędzy nimi umie sprawić do niedoborów. Jak je poznać i ewentualnie któryś z ostatnich gatunków jest „ważniejszy”?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Przeświadczenie o tym, że aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ostatni element, należy spożywać produkty mające ogromną liczbę żelaza, jest błędne. Jego wchłanialność jest bowiem zróżnicowana i chce od rodzaju żelaza, z którym posiadamy do budowania. Aby zadbać o odpowiedni stan tej łez we natur, należy nie tylko właściwie przygotowywać posiłki, ale też uwzględniać w nich produkty zwiększające przyswajalność żelaza. Należą do nich czerwona papryka, natka pietruszki oraz kiszonki, czyli bogate źródła witaminy C, jaką można również leczyć w formie odpowiednich suplementów diety.

Poznaj różnicę pomiędzy żelazem hemowym a niehemowym i sprawdź, w jaki rób uniknąć niedoborów, jakie w konsekwencji jadą do groźnej dla zdrowia niedokrwistości.

Żelazo hemowe

Jak łatwo odróżnić produkty wielkie w żelazo hemowe od źródeł żelaza niehemowego? Rozwiązanie żyje w słowie „hema”, czyli „krew”. Żelazo hemowe możemy przyjść w ciele oraz własnych pokarmach pochodzenia zwierzęcego, w obecnym w morzom mięsie czy owocach morza. Warto jednakże mieć, że mięso wołowe może wynosić blisko 45% żelaza hemowego, lecz jego wiązana ilość różni się blisko o połowę. Organizm wykorzystuje efektywnie ok. 20-25% żelaza spośród ostatniego źródła.

Żelazo hemowe jest wchłaniane lepiej niż niehemowe, a gdyby nie spożywasz produktów odzwierzęcych, sięgnij po suplementy diety z żelazem, tak w środowisku witaminy C i kwasu foliowego.

Żelazo niehemowe

Niehemowe, więc „bez krwi”, to żelazo płynące ze źródeł roślinnych. Produkty mające dużo żelaza niehemowego to m.in. wszystkiego typu strączki, takie jak fasola czy soczewica, a też buraki, szpinak czy orzechy i ziarna: migdały, orzechy laskowe, quinoa, amarantus. Źródłem żelaza tego rodzaju są także zioła, w ostatnim bazylia, tymianek, oregano, anyż czy kurkuma.

Należy cierpieć na uwadze, że przyswajalność żelaza z artykułów roślinnych jest ograniczona (1-5%). Aby zwiększyć nadzieję na zdrowsze wchłanianie, warto ograniczyć spożycie kawy i herbaty, a też sięgać po artykuły o małym pH (fermentowane i kiszone).

zobacz również Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments